poniedziałek, 27 stycznia 2014

Dobry film ? - Przeszłość, Polowanie, Wielki Gatsby

W styczniowe wieczory nadrabiam zaległości filmowe. Ostatnio obejrzałam trzy filmy,  którym poświęcony będzie dzisiejszy post.

Przeszłość (Le Passé) 2013


 Zdjęcie pochodzi ze strony http://www.filmweb.pl/film/Przesz%C5%82o%C5%9B%C4%87-2013-682966#picture-1

Film Asghara Farhadi (wielokrotnie nagradzanego za  Rozstanie 2011) zdecydowanie można polecić osobom niestroniącym od kina psychologicznego poruszającego trudne tematy. W obrazie Farhadi akcja utworu skupiona jest wokół losów kilku postaci - Marie Brisson (Bérénice Bejo), Samira (Tahar Rahim) - jej chłopaka, Ahmada (Ali Mosaffa) - męża Marie, Lucie (Pauline Burlet) - córki Marie oraz nieobecnej prawie przez cały film żony Samira. 
Marie (główna postać filmu) wraca do swojej przeszłości za sprawą swego męża - chce ostatecznie zakończyć etap małżeństwa z Ahmadem, z którym już dawno ją nic nie łączy. Z tego powodu zaprasza go do siebie, prosząc go wcześniej o rozwód. W tym momencie swojego życia jest zaangażowana w związek z innym mężczyzną, którego żona znajduje się w stanie śpiączki. 
Dodatkowo sprawę komplikują dzieci obojga - zarówno Marie jak i Samir mają dzieci z poprzednich związków. Swój sprzeciw wobec związku matki z nowym mężczyzną ostentacyjnie wyraża najstarsza córka Marie. Darzy ona ogromnym zaufaniem poprzedniego partnera matki - Ahmada. Bliskie relacje z Ahmadem sprawiają, że to jemu zwierza się z tajemnicy, która męczy ją od dłuższego czasu -  przyznaje się Ahmadowi, że jej słowa mogły przyczynić się do aktu samobójstwa żony Samira i w konsekwencji jej śpiączki.
Na tym historia skomplikowanych relacji się nie kończy. Do głosu dochodzi jeszcze jedna postać, która jak się okazuje również miała wpływ na losy bohaterów Przeszłości. Zainteresowanych odsyłam do filmu Farhandi.



Polowanie (Jagten) 2012



Zdjęcie pochodzi ze strony http://www.filmweb.pl/film/Polowanie-2012-640318/photos#picture-1

Film Polowanie Thomasa Vinterberga to kolejny przykład kina psychologicznego. Dzieło tego duńskiego reżysera posiada bardzo wysoką ocenę widzów ( http://www.filmweb.pl/film/Polowanie-2012-640318) - nie bez powodu. Historia Lucasa (Mads Mikkelsen) wciąga od  nas od samego początku. Bohater Polowania w żadnym wypadku nie jest herosem. Nie najlepiej dzieje się w jego życiu osobistym - była żona chce go pozbawić możliwości spotkań z synem. W tym momencie mieszka sam - jedyną jego rozrywką jest praca i spotkania w gronie znajomych. 
Wykonuje zawód dość niemęski - pracuje w przedszkolu jako opiekun dzieci. I tu zaczyna się jego dramat. Pewna mała dziewczynka  - w dodatku dziecko jego znajomych - jest zauroczona Lucasem. Ten szybko sprowadza dziewczynkę do poziomu małego dziecka, tłumaczy jej jak powinny wyglądać ich właściwe relacje. Klara, tak ma na imię dziewczynka, tego nie rozumie i w akcie zemsty opowiada dyrektorce przedszkola historię, która na tyle niepokoi starszą panią, iż odsuwa  Lukasa od pracy. W sprawę szybko zostają przez nią włączeni pozostali mieszkańcy małej społeczności. Ludzie szybko wydają osąd - dla niech Lucas jest pedofilem - przecież jak tu nie wierzyć słowom małego bezbronnego dziecka. Nawet bliscy znajomi separują się od niego. Jedynie dziewczyna Lucasa (Polka) zauważa dramat przyjaciela. 
Losy głównego bohatera skupiają od początku do końca naszą uwagę. Żaden dialog, żadna scena nie jest tutaj niepotrzebna. To naprawdę dobre kino.  
 

Wielki Gatsby (The Great Gatsby) 2013


 Zdjęcie pochodzi ze strony http://www.filmweb.pl/film/Wielki+Gatsby-2013-506934#picture-1

Wielki Gatsby to kolejne dzieło literackie, które postanowił przenieść na wielki ekran Buz Luhrmann. Po udanej adaptacji Romea i Julii Williama Szekspira Australijczyk próbuje dorównać poprzedniemu dziełu i oddać klimat powieści Francisa Scotta Fitzgeralda. 
Akcja filmu rozgrywa się w Nowym Yorku w czasach prohibicji. Już na początku pojawia się zapowiedź tajemniczego bohatera, którym jest pan Gatsby (Leonardo Di Caprio). Jest on sąsiadem narratora i bohatera filmu (Tobey Maguire ). Stopniowo poznajemy historię życia Gatsbiego. Okazuje się, że słynny w całej okolicy bogacz skrywa pewną tajemnicę - swój majątek stworzył tak naprawdę, by zaimponować swojej dawnej ukochanej.  Nie widział jej ani razu w ciągu ostatnich pięciu lat - ale cały czas wykonuje kolejne kroki, by się z nią spotkać i znów przekonać ją do siebie.  W międzyczasie jego ukochana wyszła za mąż za człowieka potwornie bogatego, ale niewiernego. Różnie bywa w ich związku, ale Daisy (Carey Mulligan) cały czas pozostaje przy swoim mężu Tomie (Joel Edgerton). Wybacza mu kolejne zdrady, a on nie żałuje dla niej swoich pieniędzy. 
Z ekranu aż kipi od przepychu  - to na pewno udało się reżyserowi. Bogactwo, szybkie ujęcia, muzyka Lany Del Ray i Jay - Z miały sprawić, że nowe dzieło Luhrmanna miało przyćmić poprzednie. To się niestety nie udało. Luhrmann ciekawie pokazał biedne i bogate dzielnice Nowego Yorku. Bohaterowie w kolorowych limuzynach z lat dwudziestych wjeżdżają w szare brudne i zakurzone robotnicze części miasta.  Nie mniej jednak trochę to sztuczne (zarzucano reżyserowi, że film kręcono w Australii, a obraz Nowego Yorku to efekt pracy grafików komputerowych). 
Krytycy nie pozostawili na filmie suchej nitki , ale jak się okazuje, widzom to aż tak nie przeszkadza (filmweb - ocena: dobry). 
Jeśli lubicie Leonardo di Caprio, z pewnością obejrzycie ten film. Ponoć wycisnął z tej roli, ile się dało. 
Prześlij komentarz
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...